Työstään vastuun kantaminen tarkoittaa sitoutumista
omiin tekemisiinsä ja niiden seurausten tiedostamista. Se merkitsee
vastuullista suhtautumista työhön ja sen vaikutuksiin muihin ihmisiin ja
ympäristöön. Vastuu ulottuu myös omien virheiden tunnistamiseen ja niistä
oppimiseen.
Omaa vaikutusvaltaa työssä voi käyttää esimerkiksi
vaikuttamalla päätöksiin, tuomalla esiin uusia ideoita tai parantamalla
työprosesseja. Vaikutusvaltaa voi käyttää myös edistämällä positiivista
ilmapiiriä ja yhteistyötä työyhteisössä.
Osaamisen ylläpitäminen tarkoittaa jatkuvaa
ammatillista kehittymistä ja oppimista. Tämä voi sisältää koulutuksia,
seminaareja, kirjallisuuden seuraamista tai uusien taitojen opettelua.
Osaamisen ylläpito on tärkeää, jotta pysyy ajan tasalla oman alan vaatimuksista
ja kehityksestä.
Esimerkiksi lääketieteellisellä alalla lainsäädäntö
voi määritellä hoitokäytännöt, potilaiden oikeudet, terveydenhuollon
ammattilaisten pätevyysvaatimukset ja lääkkeiden myyntiin liittyvät säännökset.
Lainsäädäntöä noudatetaan tarkasti oman alani työssä, jotta voidaan taata
asiakkaiden ja potilaiden turvallisuus ja oikeudet.
Työturvallisuusmääräykset voivat olla esimerkiksi
liittyen turvallisiin työvälineisiin, työergonomiaan tai henkilösuojaimiin. Oma
alani voi olla esimerkiksi sairaalaympäristö, jossa noudatetaan tiukkoja
hygieniasääntöjä ja potilaiden turvallisuus on etusijalla.
Asiakkaita koskevia tietoja voit saada, kuten
terveys- ja henkilötietoja. Huolehdit tiedon luottamuksellisuudesta
säilyttämällä asiakastiedot asianmukaisesti suojattuna, välttämällä tietojen
luovuttamista kolmansille osapuolille ja noudattamalla tietosuojakäytäntöjä.
Jos asiakas tai työtoveri on tyytymätön
työpanokseesi, suhtaudut siihen empaattisesti ja kuuntelet heidän
huolenaiheitaan avoimesti. Pyrit selvittämään mahdolliset ongelmat ja tekemään
tarvittavat korjaukset.
Ahneus työelämässä voi ilmetä ylilyönteinä omien
etujen tavoitteluna muiden kustannuksella, kun taas piittaamattomuus voi näkyä
vastuun välttelynä ja välinpitämättömyytenä työn laadusta tai muiden tarpeista.
Työmoraali tarkoittaa työssä noudatettavia arvoja ja
eettisiä periaatteita. Se sisältää esimerkiksi rehellisyyden, ahkeruuden ja
vastuullisuuden. Hyvä työmoraali ohjaa toimintaa oikeudenmukaisuuden ja
ammattimaisuuden pohjalta.
Asiakkaille, jotka eivät tunne alasi
ammattisanastoa, puhut selkeästi ja vältät monimutkaisten termien käyttöä.
Käytät ymmärrettävää kieltä ja selität tarvittaessa tarkemmin käsitteitä ja
toimenpiteitä.
kuvituskuva (pixabay)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti